Alla inlägg den 1 februari 2012

Av Ann-Louise Ryrvik - 1 februari 2012 20:42


Tjaha. I går fick det vara en vilodag i fiskvärlden. I dag var det dock dags igen.


O:na var på hugget och hade i alla fall temporärt glömt klavertrampet med blixterna. Speciellt på hugget var Karl-Oscar som var framme och åt direkt ur stickan. Duttig pojke. De andra var inte oävna heller. Jag tror att deras syn är ganska dålig. Undrar om det kan vara därför de beter sig som de gör? När allt blir stilla har de svårt att avgöra VAD som sker och blir oroliga. De verkar ha lättare för att jag kommer rakt fram - i med stickan - lite mat - ur med stickan och sedan gå. Då är de burdusa, knöiga och vilda. Blir det lite väntetid drar de sig lite tillbaka står och kikar och verkar bli mer och mer bekymrade. Att vänta ut dem verkar alltså inte vara lösningen, utan att köra på av bara h-vete. Detta  i kombination med väldigt liten kriteriökning.... Tja, så tror jag idag.


En annan intressant grej är att jag har googlat runt lite och det verkar vara som så att vildfångade är räddare än avlade. Undrar just om det har med genetiken. Att urval skett på lugnare individer eller om det beror på att fiskarna "träffat människor" tidigt i livet. Ganska häftigt att fundera över..



 



Appropå små ....

När jag var och köpte Danny II Aurum, så råkade jag (tyvärr) se värsta fina oscarscikliderna. Ganska lustigt. Jag köpte Danny på en djuraffärskedja och undar hur många som shoppar fisk där har plats för oscars... Kanske blir en överraskning när de käkar upp allt som rör sig och blir bautastora. Hmmm...

Nåväl. Jag kunde inte glömma dem och tänkte att EN till skulle jag väl kunna ha. Så nu plaskar en oscar till kring i ett karantänakvarium i köket. Han är döpt till Caesar av Johan.


 

Vacker men blyg...



Danny den gode guldfisken har blivit duktig på att följa stickan och idag har vi introducerat ringen. Att det dök upp ett nytt föremål spelade ingen roll. Tvärt om. När jag laddade om stickan så var han och tuggade på ringen och dess ställning. Helt oförskräckt. Nu är det arbete att medels targetsticka locka Danny att simma genom ringen. Öka sannolikheten för att han simmar igenom successivt, tills han förhoppningsvis gör det helt självständigt.


 

Danny städar smulor.. 

Presentation


Denna lilla blogg handlar om en knasig fiskmattes försök att träna sina aquatiska vänner.

"De tre O:na"; Oscar II, Lars-Oscar och Karl-Oscar. Tre halvstora oscarciklider som bor i ett stort akvarium på 1125l.

Lilla O; Gustav är en liten oscarscikl

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards