Alla inlägg den 2 mars 2012

Av Ann-Louise Ryrvik - 2 mars 2012 06:34


I går hade jag besök. Efter lite kaffe och tjôt så skulle det förevisas fiskcirkus.

Började med Oscar och hans snurrande. Snurrade han? Nej, det gjorde han inte. Försökte belöna någon vick på nacken för att shejpa upp honom igen. Nope, inte det heller.


Eeeee...


Vi tar guldfisken. Han skulle simma igenom tunneln. Det hade han gjort dagen innan som ett skållat troll. Tänkte att det var ett säkert kort. Gjorde han det? Nej, det gjorde han inte.

Han simmade fram och tillbaka vid rutan med sin intelligenta guldfiskblick och gapade. Han hade ALDRIG sett något som helst tunnel. Fanns inte ens ett strå av igenkänning i den tomma blicken.


Mmmmeeeen han brukar.... Han är snabb...

Man såg tvivlet i betraktarens öga.

FAN!


Slängde fram ett högriskprojekt - slalomet - bara för att imponera med föremål i alla fall. Han klarar tre portar vid bra tillfällen. Två normalt. Det gick förstås inte heller. Fast det visste jag väl innan.


Panik. Tidning kommer på tisdag. Det är just snyggt om de kommer och ska skriva om "Det går att träna fiskar också.." typ och så simmar de bara fram och tillbaka som lobotomerade.


Det finns en fördel med fiskar. Man kan inte ruska om dem i sin frustration :-). Inte ens skälla på dem ha ha.


I vilket fall körde jag en vända efteråt och då hade de duktiga. Danny simmad fint igenom tunneln och Gustav snurrade och backade. Riktigt bra såg det ut.

Hade det varit hund och förr så hade man nog definierat det som om "de testade ledarskapet" =D! Jag tror nog att det är som så att de måste få några repetitioner och shejpas upp för att beteendena ska lyftas upp, kanske beroende på fortfarande orutin. En delikat uppgift då man inte vill att de ska bli för mätta heller. Jag tycker mig ha märkt av det förut också, att första vändan på morgonen är några steg (läs tusen steg) tillbaka men att det går ganska snabbt att komma upp i nivå igen. Detta försvinner kanske med mer rutin.


Nåväl. Det är bara att jobba på. Jag har fyra dar på mig att hitta en strategi. I vilket fall är det tur att YouTube finns så man har bevis =D.


Ha en bra dag!

önskar

Fiskdomptören





  

 

Presentation


Denna lilla blogg handlar om en knasig fiskmattes försök att träna sina aquatiska vänner.

"De tre O:na"; Oscar II, Lars-Oscar och Karl-Oscar. Tre halvstora oscarciklider som bor i ett stort akvarium på 1125l.

Lilla O; Gustav är en liten oscarscikl

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards